Tips til at arbejde hjemmefra: hvordan man forbliver produktiv og forbundet

Når du starter din rejse med at arbejde hjemmefra, kan de første par uger føles som en velsignelse. Du behøver ikke at stå op i tide til at nå bussen eller andre former for offentlig transport for at komme på arbejde, og hvis du ikke har vigtige videomøder, behøver du ikke engang at skifte tøj fra pyjamas eller tage et brusebad! Men selvom der er frynsegoder, er der også nogle udfordringer.

I starten er det let at se alle fordelene ved denne nye livsstil, og selvom det viser sig at være en effektiv måde at skabe balance mellem arbejde og privatliv på, bemærker du muligvis, at der også kan være nogle få ulemper når du arbejder hjemmefra. For eksempel vil arbejde fra hjemmet ikke give dig den samme struktur som at arbejde fra et kontor. Du skal lave dine egne grænser. Og dette kan f.eks. gøres ved at opretholde regelmæssig arbejdstid, have et dedikeret arbejdsområde og sørge for at starte og slutte din dag på omtrent samme tid hver dag. Her har du nogle tip til at arbejde hjemmefra, som vi har samlet til dig.


kvinde, der arbejder hjemmefra1. Skab et arbejdsområde

I starten kan det være svært for din hjerne at forbinde din lejlighed eller dit hus med arbejde. Dette er stedet du plejede at komme til, efter din arbejdsdag var færdig, og et sted der hovedsageligt forbindes med afslapning. Derfor kan det være lidt af en omjustering at holde sig lige så produktiv og motiveret derhjemme som på kontoret. For eksempel er det let at blive distraheret af husarbejde, når du arbejder hjemmefra.

Et godt tip er derfor at oprette et arbejdsområde dedikeret til dit arbejde hjemmefra. Sørg for, at du sidder behageligt, og at der ikke er umiddelbare distraktioner i dit synsfelt, for eksempel beskidte tallerkner i køkkenet. Måske er der også en måde, du kan skifte mellem at sidde ned og stå op, når du arbejder. Så du også kan få en ergonomisk fordel.


2. Tidsplan og to-do-lister

At holde en stram tidsplan og udfylde din dag med opgaver er en fantastisk måde at holde styr på alt, hvad der skal gøres. Start din morgen med at planlægge din dag, og lav en opgaveliste over alt, hvad der skal gøres. Hvis du har en overordnet idé om, hvordan din uge vil se ud, kan du også starte din mandag morgen med at planlægge resten af ugen.

Et andet tip til, hvordan man forbliver produktiv derhjemme, er at prøve den såkaldte Pomodoro-teknik. Dette er en teknik, der giver dig mulighed for at arbejde i intervaller. Mange mennesker bliver ofte distraheret af deres telefoner eller sociale medier i arbejdstiden, og en måde at undgå det på er ved kun at lade dig selv se på din telefon i dine pauser. Med Pomodoro-teknikken sætter du et ur til 25 minutter, og i løbet af dette interval skal du kun fokusere på dine opgaver. Når de 25 minutter er gået, tager du en kort pause, og derefter sætter du uret til yderligere 25 minutter og fortsætter.

pige, der arbejder hjemmefra3. Book daglige møder – Hold kontakten med dine kolleger

Der er mange sociale fordele ved at arbejde fra et kontor. Fordi du er omgivet af dine kolleger, kan du let gå over til deres skriveborde for en hurtig snak eller for at stille et spørgsmål. Dette er normalt en god pause fra dit daglige arbejde og en vigtig del af enhver kontorkultur. Når du arbejder hjemmefra, går du naturligvis glip af disse små øjeblikke, og efter et stykke tid kan du føle dig meget isoleret ved bare at være dig selv hver dag. Heldigvis er der mange måder at holde kontakten med dine kolleger på, selv i disse tider.

For eksempel er der mange chatprogrammer, der giver dig mulighed for både at chatte og ringe. På denne måde kan du booke i videoopkald med dine kolleger så ofte som hver dag. I stedet for at skrive en besked eller en e-mail, så foreslå et hurtigt opkald så du kan forklare, hvad du vil have i detaljer og undgå misforståelser. Opkaldet behøver ikke være længere end 10 minutter, ligesom en hurtig chat på kontoret ville have været.

Der er også mange andre værktøjer og programmer, der gør hjemmearbejdet lettere. Udover gruppechatprogrammer og videokonferenceapps er der værktøjer lavet til brainstorming, beslutningstagning og planlægning generelt. Dette kan gøre forbindelsen til og samarbejdet med kolleger lige så let, hvis ikke lettere, som hvis du var på kontoret. Dette er nogle programmer, du kan prøve:

  • Conceptboard – lav layouts, kunstværker, brainstorming og andre projekter på et fælles board.
  • Acceptify – beslutningstagning gjort lettere – en måde at finde løsninger sammen som et team.
  • Idea flip – lav et idékort som alle i dit team kan dele, deltage i og føje deres tanker til.
  • Bonusly – giv dine kolleger anerkendelse. Med Bonusly får du en godtgørelse, som du bruger til at rose dine kolleger!
  • Lucid meetings – et videochat-program hvor du kan planlægge og gennemføre dine møder med alle de nødvendige detaljer, du har brug for.

4. Hold pauser

Bare fordi du arbejder hjemmefra, betyder det ikke, at du skal arbejde hele tiden. Ligesom du gør på et kontor, skal du huske at tage pauser. Mange har en times frokostpause, men derudover har du også ret til at tage et par minutters lange pauser i løbet af dagen. Brug alle dine pauser klogt. For eksempel planlægger mange træning i løbet af deres frokostpause. Det kan være en cardio-session på 30 minutter eller en yoga-session på 40 minutter. Dette vil være gavnligt, da træning har vist sig at reducere stress og hjælpe både dit fokus og din opmærksomhed så du kan være produktiv derhjemme. I dine kortere pauser skal du sørge for at stå op og strække, få lidt luft eller lave en snack.

5. Oprethold regelmæssige timer

Når du arbejder hjemmefra, er det let at blive opslugt i dine opgaver og glemme tiden. Den fine grænse, fra når din arbejdsdag slutter, og din fritid begynder, kan blive lidt sløret, da du tilbringer hele dagen derhjemme. For at opretholde en sund balance mellem arbejde og privatliv skal du være i stand til at slukke for arbejdet sidst på dagen, og sætte klare grænser mellem hvad der er arbejdstid og afslapningstid.

En måde at gøre dette på er at vælge et sluttidspunkt hver dag. For eksempel, hvis du tidligere arbejdede fra 8.00 til 17.00 på kontoret, skal du fortsætte med at gøre det derhjemme. Når uret rammer fem, skal du ønske dine kolleger en god aften og slukke for din computer. Tænk på det som at forlade kontoret og ikke længere have adgang til din arbejds-e-mail eller projekt den dag.

Der vil være dage, hvor du bliver så opslugt af de opgaver du sidder med, eller du er midt i et stort projekt, og pludselig er klokken 17.30. I denne situation er det ofte godt at afslutte de mest øjeblikkelige opgaver og derefter holde fri. Den næste dag vil du komme godt udhvilet tilbage med friske øjne og måske nye ideer, der kan føre til store forbedringer.

mand, der arbejder hjemmefraExtra: Hurtige tip til at arbejde hjemmefra

Hold så mange af dine forhenværende rutiner, som du kan.

Plejede du at lave en madpakke af aftensmaden fra dagen før og tage med på arbejde? Stod du op kl. 7.00 hver morgen for at tage et bad? Hold så mange af dine rutiner som muligt for at minde dig selv om, at du stadig arbejder.

Find din produktive zone

Ingen er 100 % effektive hele tiden. Din motivation vil gå op og ned i løbet af dagen, men så længe du kender dig selv, kan du bruge dette til din fordel. Føler du dig mere produktiv i løbet af de tidligere timer på dagen? Så sørg for, at du er færdig med den mest krævende opgave før frokost. Senere på eftermiddagen er du muligvis ikke lige så frisk i hovedet til det. Fokuser dog altid på en ting ad gangen.

Lav flere playlister for at få dig igennem ugen

Hvis du ikke har brug for fuldstændig stilhed for at fokusere, kan det være godt med lidt musik i baggrunden for at hjælpe dig med at blive motiveret. For nogle mennesker er et tekstfrit soundtrack eller klassisk musik det, der virker, mens andre får deres boost fra rap, rock eller popmusik. Hvad end du har lyst til.

Find support hos dine kolleger

Husk, at du og dine kolleger alle er i samme båd, og at I alle har dage, hvor det føles umuligt at fokusere og få tingene gjort. I disse tider er det vigtigt at holde kontakten og være der for hinanden og tilbyde support. Og hvis du føler dig forvirret eller ikke ved, hvordan du tackler en opgave – spørg om råd. Måske noget gik galt i kommunikationen på grund af kulturforskelle , eller hvis du har brug for en afklaring om en opgave, er det altid bedre at spørge to gange og gøre det rigtigt end at skulle gøre det igen.

Find en ekstern stilling

I sidste ende har det at arbejde hjemmefra både fordele og ulemper. For eksempel kan det være øjenåbende i den forstand, at det sparer både tid og penge for folk, der plejede at pendle til et kontor. Men med mere frihed kommer der flere ansvarsområder. Du skal ofte være mere disciplineret, undgå distraktioner og være klar til at planlægge dine uger langt frem. Du skal også tænke over, hvordan du kan holde god kommunikation med dine kolleger.

Hvis du er klar til at tage udfordringen op, kan du starte med at lede efter et job, hvor du kan arbejde eksternt. Se de ledige stillinger, som vi har opgivet her på Workwide.